سوء تغذيه
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

سوء تغذيه

قبل از وارد شدن به اين بحث، مختصر شايد يادآوري اين نکته و اشاره به اين موضوع ضروري باشد که سوء تغذيه نيز در بين مردم ما به درستي جا نيافتاده است و اين واژه و اين ترکيب نيز در بين ما ايراني ها به درستي معني نشده است.
زماني که واژه سوء تغذيه را مي شنويم ناخود آگاه به ياد اتيوپي و گرسنگان اين ديار مي افتيم اما اين مفهوم که در ذهن ما تداعي مي شود تنها يک جنبه اين قضيه است!
جنبه ديگر قضيه رفتارهاي غذايي غلط و مشمئز کننده برخي از حتي مرفه ترين انسان هاست که زندگي را در تغذيه خلاصه کرده اند و اغلب نيز از ناراحتي هاي معده و دستگاه گوارش در رنج اند و همواره داروهاي ملين و غيره را با خود دارند!
سوء تغذيه به معني کمبود مواد غذايي مصرف روزانه نيست بلکه حتي افراط در مصرف غذا و رعايت نکردن اصول علمي تغذيه و اين قبيل مسائل نيز در حوزه استحفاظي اين واژه قرار دارندو
زماني که زندگي آدمي فرد به خوردن مواد غذايي در طول روز و نوشيده نوشابه هاي رنگارنگ ساخت دست بشر که ريشه در طبيعت ندارند ختم مي شود و زماني که افزايش بي رويه وزن به مرز نگراني و بيماري مي رسد زماني است که فرد از اختلالات تغذيه اي و از سوء تغذيه رنج مي برد.
زماني که آدمي بيش از نياز خود غذا وارد معده خود مي کند و همچنين زماني که آدمي کمتر از نياز خود مي خورد معمولا مشکلات ثانويه سوء تغذيه نيز در راه خواهد بود.
امروزه کم نيستند افرادي که بيش از نياز خود غذا مي خورند و مي توان پيدا کرد افرادي که تا مرز بالا آوردن معده نيز غذا در شکم خود پر مي کنند و در نهايت از ناراحتي هاي دستگاه گوارش و از تجمع چربي زايد مي نالند و دليل اين تجمع چربي فاحش را در فاکتورهاي ديگر به جز فاکتور مي جويند!
افراط و تفريط در تمرين نيز به فراواني در بين مردم و مخصوصا مردم دست به دمبل به چشم مي خورد. زماني که فردي بيش از حد نياز خود تمرين مي کند و يا زماني که کمتر از حد نياز خود تمرين مي کند نيز ناهنجاري هايي رخ خواهد داد.
افراط در تمرين با عارضه تمرين زدگي همراه خواهد بود و تفريط در تمرين نيز به منزله قلقلک کردن بوده و کار مثبتي از پيش نخواهد برد.
اشاره به اين مهم را ضروري مي دانيم که مصدوميت هاي ورزشي شديد نيز اغلب در مواردي که فرد در فاز افراز است رخ داده است.
علل اختلالات تغذيه
رژيم ها و رفتارهاي غذاي در طول روز معمولا نخستين دليل بروز اختلالات تغذيه است.
توجه نکردن به تيپ بدني و ويژگي هاي منحصر به فرد فيزيولوژيکي در تغذيه روزانه نيز از ديگر عواملي است که باعث از دست رفتن سلامت تغذيه مي شود.
برخي از افراد را به عينه مي بينيد که به تبعيت از کتاب هاي رژيم و جزوه هايي که در مورد رژيم هاي غذايي نوشته و ارائه مي شود عملا خود را دچار اختلالات تغذيه مي کنند بي آنکه توجهي به اين مسئله داشته باشند که رژيم غذايي هنرپيشه هاي هاليوود براي خود اين افراد نوشته شده است و براي فردي با مشخصات يک انسان عادي که همانند هنرپيشه هاي هاليوود زندگي نمي کند مشکل ساز است.
هيجانات و مشکلات روحي و رواني ديگر که در زندگي براي انسان حادث مي شود نيز از جمله دلايل بروز ناهنجاري هاي تغذيه اي است که امروزه و با توجه فراواني مشکلات، پر رنگ تر نيز شده است.
علايم اختلالات تغذيه
تحقيقات نشان داده است که زنان در قياس با مردان بيشتر در معرض بروي ناهنجاري هاي تغذيه هستند و بايد اشاره کرد که اين جنس در برابر اين اختلالات آسيب پذير تر نيز هستند.
از جمله مشکلاتي که سوء تغذيه و بروز اختلال در تغذيه براي انسان به ارمغان مي آورد مي توان به اين موارد اشاره کرد:
· کاهش محسوس اعتماد به نفس
· افسردگي رواني
· مشکلات خانوادگي
· احساس بيماري
· و ...
روزگاري بود که زنده ماندن در اولويت بود اما امروزه لاغري بيش از حد و چاقي براي مردان و چاقي بيش از حد براي زناني که در جامعه امروزه زندگي مي کنند حکم کابوس را دارد و اين روند همه روزه تشديد نيز مي شود.
دليلي شيوع مصرف داروهاي محرک سيستم عصبي و دليل شيوع مصرف پاره اي از استروئيدها و دليل شيوع مصرف چربي سوزهاي مجاز و غير مجاز که در اغلب موارد به عوارض فجيعي مي انجامد نيز همين اختلالات تغذيه اي است که در اغلب موارد جدي گرفته نمي شود و مدت ها بعد به صورت لاغري و چاقي مفرط رخ مي نمايد.
راه حل
براي خلق کردن روحيه مضاعف که به منظور رهايي از ناهنجاري هاي تغذيه اي و پيامدهاي منفي آن ضروري است بدن خود و بدن افرادي که در تصاوير ورزشي مي بينيد را مقايسه کنيد!
زماني به عمق فاجعه بيشتر پي مي بريد که چربي هاي ***** خود را شکم شش تکه قهرمانان و يا حتي افراد عادي که داراي بدني زيبا هستند مقايسه کنيد.
زماني که به عمق فاجعه پي برديد زماني خواهد بود که دانستن در مورد تغذيه پاک به عنوان ضرورت براي شما خواهد بود و آنگاه تشنه دانستن در مورد تغذيه خواهيد بود.
در مورد تغذيه و در مورد غذا مقالات متعددي را ارائه کرده و مقالات متعددي را نيز ارائه خواهيم کرد و با استفاده از موارد ذکر شده در اين مقالات مي توان تا حدودي از مفاهيم اوليه و ضروري تغذيه آگاهي پيدا کرد.
آنگاه که رفتارهاي درست تغذيه را به خوبي مطالعه کرده و ناهنجاري هاي موجود در تغذيه خود را شناختيد مي توانيد به راحتي و به مرور زمان در پس اصطلاح رفتارهاي تغذيه اي خود بر آمده و به تدريج بدن و ظاهر خود را نيز به حد و اندازه ايده آل هايي که در ذهن داريد برسانيد.
اين مقاله تلنگري بود کوچک براي بيدار کردن کساني که تغذيه اي ناسالم دارند و با اين وجود دليلي اصلي چاقي مفرط و لاغري شديد خود را در ژنتيک و ديگر مسائل جانبي زندگي امروزي مي جويند.
تلنگري بود براي افرادي که در اولين گامي که به سمت زيبا ساختن بدن خود بر مي دارند سراغ استروئيد و چربي سوز را گرفته و نحوه تزريق سوما را مي جويند.
تب لاغري و تناسب اندام امروزه بالا گرفته است اما به همان اندازه که اين تب بالا گرفته است روش هاي کشنده و پر خطر نيز در بين مردم شايع شده است.
دختر جواني که براي آب کردن چربي هاي اطراف شکم خود دستور مصرف سوما را مي پرسد؟! پسر بچه اي که براي رهايي از لاغري مفرط به دنبال مصرف اکسيد متالون! مي رود؟! و ...
انواع ناهنجاري هاي تغذيه
ناهنجاري هاي تغذيه اي که گاه زندگي را به بيراه مي کشد نيز انواع و اقسم مختلف داشته و از فراواني بالايي برخوردار است.
در اين قسمت از مقاله به گوشه اي از اين ناهنجاري هاي اشاره مي کنيم:
Anorexia
اين کلمه و اين واژه به اين معني است که فرد براي نگهداري و براي ساختن بدن خود به حد کافي مواد غذايي وارد بدن خود نمي کند.
اين واژه گاه به معني بي اشتهايي نيز دوبله شده است. اين اختلال که در برخي از افراد ديده مي شود شايد در نگاه اول چندان مهم جلوه نکند اما براي تهديد زندگي و سلامت فرد کفايت مي کند.
افرادي که اين مشکل را دارند در اغلب موارد وزن خود را از دست داده و در حدود 15 درصد از وزن طبيعي خود کمتر هستند.

به هم خوردن عادات ماهيانه در زنان، حساسيت به سرما و سرماخوردگي هاي مداوم، ضعف عمومي، افسردگي هاي رواني، کاهش اعتماد به نفس و ... را نيز مي توان از پيامدهاي اين ناهنجاري تغذيه اي دانست.
براي خلاصي از اين مشکل مي توان به تعداد وعده هاي غذايي در روز افزوده و از طرف ديگر نيز به تمرين با وزنه پرداخته و يا شدت تمرينات را افزايش داد.
راه حل اول براي بالا بردن ميزان خوراک مصرف در روز و راه حل دوم و سوم نيز براي بالا بردن نياز و همچنين تمايل بدن به مواد غذايي ارائه شده است.
Bulimia
اين واژه در زبان فارسي به معني جوع نيز آمده است ولي به زبان ساده چنين مي توان گفت که فرد دچار اشتهاي شديد است به گونه اي که سيري را نمي شناسد.
گاه تا مرز بيرون زدن غذا از معده خود مي خورد و سپس براي رهايي از بار اينهمه مواد غذايي که در معده خود وارد کرده است نياز به استفراغ پيدا کرده و يا نياز به مصرف ملين هاي گياهي و شيميايي پيدا مي کند!
اين عادت بد غذايي که گاه به صورت بيماري در مي آيد نيز از جمله مواردي است زندگي انسان را تهديدي مي کند.
از اولين پيامدهاي اين مشکل مي توان به چاقي مفط و بالا رفتن شديد مزن اشاره کرد. ورم معده، پف کردن صورت، اختلال قاعدگي در زنان، ضعف عمومي، افسردگي و کاهش اعتماد به نفس نيز از ديگر پيامدهاي اين اختلال بوده است.
خلاصي از اين مشکل معمولا به آساني خلاصي از مشکل قبلي نيست اما با اين وجود مي توان با رعايت برخي موارد از اين مشکل نيز راه خلاصي را جست.
پرخوري
نمونه قبلي به نوعي از پرخوري اشاره مي کرد که غير ارادي بود ولي اين نوع از پرخوري که اغلب در ميان ورزشکاران رشته پرورش اندام نيز ديده مي شود نوعي آگاهانه از پرخوري است که به خيال برخي از افراد براي رشد دادن عضلات الزامي است اما به عينه مي بينيم که به مرور زمان به تعطيلي دستگاه گوارش و به بزرگ شدن حجم معده و مشکلات ثانويه ختم مي شود.
افراد اين چنيني که افراط در تغذيه دارند معمولا به دليل اينکه درک درستي از تعادل در پرورش اندام ندارند در اغلب موارد از افراط در تمرين نيز در رنج اند.
به دليل اينکه اين مشکل به صورت ارداي و خود آگاهانه براي فرد به وجود مي آيد با بالا رفتن دانش فرد در زمينه تغذيه و با حصول اطلاع از اهميت اصل تعادل در تغذيه خلاصي از اين مشکل نيز معمولا ميسر مي شود.
سخن آخر
برخي از افراد نيز در اين بين هستند که مواد غذايي طبيعي را رها کرده و به دنيال مصرف مکمل هاي غذايي که اصولا در اصل و قلابي و در با کيفيت بودن آنها جاي ترديد است سلامت غذاي خود را به خطر مي اندازند.
در مقالات آتي به اين سلسله از رفتارهاي غلط و مشکل ساز تغذيه که امروزه به فراواني در بين مردم عادي و حتي در بين ورزشکاران رشته پرورش اندام نيز ديده مي شود بيشتر خواهيم پرداخت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 364
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 372
بازدید ماه : 2317
بازدید کل : 642680
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل